donderdag 17 januari 2013

Te vroeg of te laat

Spreek met een groepje 's ochtends om elf uur af in een café voor een kop koffie en je arriveert als eerste. En je zit er zeker tot bij half twaalf alleen. Zelfs als ouders en kleine kinderen worden uitgenodigd bij de kerstman is er niemand op het afgesproken tijdstip. Ook de kerstman niet. Maar word je om zeven uur 's avonds verwacht voor een apéritif bellen ze om tien over zeven al waar je toch blijft. 'Ben je boos of zo'.

De codes zijn mij nog steeds een raadsel.  Kom je op tijd dan ben je te vroeg, als je besluit een keer  'Frans te doen' dan ben je er als laatste. Zo werden we voor de verjaardag van een vriendin uitgenodigd à partir de 19h. Wij kwamen om kwart over zeven binnen en waren er als eersten. De hele afgehuurde zal was nog leeg. Rond acht uur kwamen de anderen. En tot dat moment kregen we niets te drinken.

Een tijdje later kregen we een uitnodiging voor een feestavond voor alle vrijwilligers die hadden meegewerkt aan een concert van Yannick Noah. Begon ook om zeven uur. Acht uur leek ons vroeg genoeg; we hadden geen zin in weer een dorstig uur. We kwamen om acht uur binnen. De zaal was afgeladen vol, we arriveerden als laatsten.

Ik vroeg uitleg tijdens mijn soirée copines. Volgens hen is het allemaal niet zo ingewikkeld te begrijpen. Word je uitgenodigd door vrienden dan kun je gerust wat later komen, ze wachten toch wel met eten en drinken tot iedereen er is. Word je daarentegen uitgenodigd voor een feestavond van een vereniging dan kom je op tijd. Er is waarschijnlijk een buffet en  als je later komt is het eten op.

Alles draait dus om la bouffe, het eten. De Fransen kennende had ik eigenlijk ook niet anders verwacht.


 

4 opmerkingen:

  1. Leuk stukje Joep: ken jij ook het fenomeen 'staan voor het aan tafel gaan' voordat het feest begint(en iets te eten/drinken krijgen)?
    Laatst had ik een vergadering met franse vrienden, gezeten aan een tafel,die werd onderbroken door een lunch
    Voor de lunch begon stond iedereen opeens om de tafel,behalve ik
    Ik had iets gemist, niet begrepen en middels een grapje werd mij dit duidelijk gemaakt
    ps. vind een foto erbij heel goed werken gr.KO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opstaan voor aan tafel gaan ken ik niet; ik heb nooit vergaderingen, dat scheelt. Vraag het volgende keer eens, misschien is dit iets uit de Bourgogne. Heilig eten of zo :)

      Verwijderen
  2. Wij worden wel eens uitgenodigd voor een feest, dat dan begint om een uur of 12. Eerst apero, dan afzakken naar de tafel, dan heel lang eten, tot een uurtje of 5. En dan om 7 uur begint het gewoon weer helemaal opnieuw...
    groetjes
    tom

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt wel of we op hetzelfde feestje komen... Onze dorpsfeesten verlopen precies zoals jij beschrijft. Tot en met het 's avonds overnieuw beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen