maandag 14 januari 2013

Schaamrood

Het schaamrood stond me gisteren op de kaken. Een grote demonstratie tegen het homohuwelijk, terug naar de middeleeuwen! Ik hoorde een jonge priester gisteravond op het journaal zeggen 'ik betaal belasting, dus ik mag mijn mening geven'.  Ja, homo's betalen ook belasting en mogen dus trouwen; dat was een schot voor open doel.

Bertrand Delanoë, de burgemeester van Parijs, zal gisteren blij zijn geweest dat honderdduizenden mensen naar zijn stad kwamen om te zeggen dat hij niet mag trouwen. Volgens enquêtes is zestig procent van de Fransen wel voor le mariage gay, officieel le mariage pour tous geheten. Een deel van katholiek en rechts Frankrijk negeert die realiteit. Zij doen alsof de wereld ten onder gaat als gay's mogen trouwen; ze hadden gisteren 945 bussen afgehuurd, er kwamen demonstranten uit heel Frankrijk. Volgens de organisatoren van de manif  - een demonstratie heet een manifestation, meestal afgekort tot manif - waren er wel 800.000 mensen op de been, de prefect houdt het op 340.000. Nog veel.

Ook veel roze gezien gisteren? En ook gedacht dat het een tegen-manif  was van homo's? Helaas. De organisatoren hadden gekozen voor bleu, blanc, rose. Blauw voor mannen, wit voor kinderen en roze voor vrouwen. Aan dat roze kwam geen gay te pas.

Eind van de maand wordt het wetsvoorstel over het huwelijk voor iedereen behandeld in de Assemblée, het parlement. De meerderheid is voor, het zit er dik in dat het homohuwelijk wordt ingevoerd. Een groep burgemeesters heeft al aangekondigd geen huwelijken tussen twee mannen of twee vrouwen te zullen voltrekken. Echt waar. Democratisch gekozen burgemeesters die weigeren de wet uit te voeren.
Het is godgeklaagd.

Tijdens de soirée copines zaterdag hebben het nog gehad over le mariage gay. Alle zeven vinden we dat homoseksuelen moeten kunnen trouwen. Het gekke is dat onze puberkinderen het daar mee eens zijn, maar dat zij een grens trekken bij adoptie. Ze willen geen van allen dat homo's kinderen kunnen adopteren. Wij vroegen ons meteen af wat we toch verkeerd hebben gedaan bij de opvoeding...

Misschien niets. Tussen de demonstranten zaten ook opvallend veel jongeren; pubers houden niet van verandering. Ze worden nog opgevoed, meestal door een man en een vrouw, ze vinden anders 'niet normaal'. Dat gaat vanzelf over. Hoop ik

3 opmerkingen:

  1. Dag Joep,
    Ik vind je stukjes erg leuk en ook goed geschreven. Hopelijk ga je nog een tijdje door. Hoe lang woon je al in Frankrijk?
    Mvg
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonjour Tom,
    Ik ben zeker van plan nog een tijdje door te gaan, ik ben pas een maand geleden begonnen! Ik wil in elk geval het jaar rondmaken, nog elf maanden te gaan...
    Ik woon twaalf jaar in Frankrijk. Daarvoor werkte ik bij een krant, met schrijven had ik al enige ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ça se montre ;)
    Groeten
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen