donderdag 10 januari 2013

SAV

Bij de Darty kocht ik een stofzuiger sans sac. Hij was niet duur, maar zou evengoed voldoen. Van een premier prix kan je niet te veel verwachten, ik weet het. Na een paar maanden ging de knop kapot waarmee je het apparaat harder en zachter kunt laten zuigen. En hij stond op z'n hardst, bij het zuigen moesten we oordoppen in.

De stofzuiger viel nog onder de garantie, ik heb hem schoongespoten met de compressor, zo zag hij er ten minste niet mishandeld uit en toog naar het dichtstbijzijnde filiaal van de witgoed-keten. Helemaal, helemaal achterin de winkel is de SAV, de service après-vente, de klantenservice. De plek leek me geen goede reclame, iedereen moet met kapotte apparaten de hele zaak door. Ik deponeerde er mijn stofzuiger en vertelde wat er mis was. Dit in de verwachting dat ze het apparaat een keer zouden repareren; er was maar één knopje kapot.

De medewerker van de SAV was vijf minuten druk bezig op zijn computer en zei toen: 'Ik heb 'm op voorraad. U krijgt een nieuwe'. Ik was er stil van. Zelfs zijn collega knipperde even met zijn ogen. En vroeg zachtjes of hij het goed had gehoord. Een minuut later ging ik met mijn nieuwe nog ingepakte stofzuiger en een brede glimlach de hele winkel door, daarom zit de SAV achterin!

De klantenservice in Frankrijk is uitstekend. Niemand lijkt erg geïnteresseerd om je een produkt te verkopen, maar na het moment van aanschaf is er een omslagpunt. Wanneer je iets hebt gekocht kan je het altijd terugbrengen of opsturen, je krijgt een nieuwe. Soms wordt een apparaat gerepareerd. Er is nooit discussie.  Als ik zeg dat het apparaat hapert, kapot is of anderszins niet voldoet neemt iedereen dat voetstoots aan. En terecht natuurlijk, ik sta daar niet voor de lol.

Op alle regels is natuurlijk een uitzondering. In dit geval heet die Intex. Met de SAV van dat bedrijf ben ik al maanden verwikkeld in een welles-nietes discussie over onze zwembadpomp. Ik vrees dat ik ga verliezen, zij houden de pomp in gijzeling.

PS Mocht de naam Darty u vaag, vaag bekend voorkomen, Jean Sarkozy, zoon van, is getrouwd met een meisje Darty.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten