vrijdag 25 januari 2013

Iedereen vice-voorzitter

Er circuleren altijd allerlei oproepen en kettingbrieven, wanneer ik zo'n bericht tussen mijn email vind dan wis ik het meestal onmiddellijk. Voor het mailtje dat ik gisteren kreeg heb ik een uitzondering gemaakt.  Ik heb 'm zelfs doorgestuurd. Dit keer hoeven we geen ziek kind of zielige kat te redden, de mail gaat over het onzinnige aantal politici en bestuurders in dit land. En wat dat kost.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was. In Frankrijk zijn gemeenten, departementen en regio's. De bestuurders van de gemeenten hebben een aantal jaren geleden een tussenlaag bedacht, de Communautés de commune. Samenwerkingsverbanden tussen gemeenten. Een communauté heeft natuurlijk een voorzitter en leden, die allemaal betaald moeten worden.

Volgens de email die ik ontving zijn alle leden van de communautés altijd vice-voorzitter, want  dan is de vergoeding tweemaal zo hoog. Dit alles moet natuurlijk gefinancieerd worden. Er is een extra belasting voor in het leven geroepen, de inter communauté. Ik heb heb het nagekeken op de taxe d'habitation. Het klopt, er gaat niet alleen geld naar de gemeente, maar ook naar een  intercommunalité.  Meer dan 300 euro.

De brief rept van nog een nieuwe bestuurslaag in de Rhône-Alpes, de Pôle Métropolitain. Dat wordt  een samenwerkingsverband van de samenwerkingsverbanden van vier steden... En iedereen wordt natuurlijk vice-voorzitter. "Gezien het desastreuze beleid van deze mensen zullen ze ons binnenkort zeggen dat er geen andere oplossing is dan de belastingen te verhogen", meldt de onbekende schrijver.

Hij zoekt het ook 'hogerop', bij de landsbestuurders. Frankrijk telt 927 gedeputeerden en senatoren voor 60 miljoen inwoners.  Hij vergelijkt: de Verenigde Staten heeft 535 congresleden voor 300 miljoen inwoners. "Denkt u niet dat het land goed kan functioneren met 250 senatoren en 142 députés minder?"

Natuurlijk. Maar gaat dit ooit gebeuren? Natuurlijk niet. Politici die hun eigen baan schrappen, dat gelooft de schrijver hopelijk zelf ook niet. Politici hier zijn professionals, je begint eraan op je 20ste en je bent de rest van je leven bezig baantjes te verzamelen. Député, maire, conseiller général je kunt het allemaal tegelijk zijn.



1 opmerking:

  1. Zelf 8 jaar in Frankrijk gewoond/gewerkt en ondanks het feit dat ik al 6 jaar weg ben kan ik een glimlach niet onderdrukken. ER IS NIETS MAAR DAN OOK NIETS VERANDERT.

    BeantwoordenVerwijderen