zaterdag 12 januari 2013

Snert

Geen blog vandaag hoor, ik heb geen tijd! Vanavond komen zes vriendinnen dineren. En in Frankrijk kom je er niet vanaf met een bordje pasta. Het wordt apéritief, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en koffie. Mijn opdracht is dit keer om iets klaar te maken uit eigen regio; hun opdracht is om in het oranje te komen.

Iets klaarmaken uit eigen regio, ze zullen het weten. Ik ben de enige Hollandse in het gezelschap. Mijn Françaises krijgen vanavond jenever met sinaasappelsap (want oranje) als apéritief. Met blokjes belegen Stolwijker - hier wordt alleen hele, hele jonge smakeloze Gouda verkocht - en worstenbrood hapjes. Wat dat ook zijn moge, mijn man nam ze van de week mee uit Nederland.

Daarna serveer ik snert met roggebrood. Als voorgerecht wat heftig, ik weet het, maar mijn dames kunnen een hoop hebben. Als hoofdgerecht krijgen ze de keuze uit stampot boerenkool met rookworst en hutspot. Boerenkool wordt hier niet geteeld, ik heb het dit jaar in de moestuin staan en iedereen in het dorp heeft gevraagd wat het was. En de hutspot? Die hoort erbij vanwege de kleur en omdat ik uit Leiden kom. Als dessert volgt dan een onovertroffen Hollandse appeltaart. Hoop ik, het is de eerste die ik ooit heb gebakken.

Als tussendoortje krijgen mijn vriendinnen een Holland-Frankrijk quiz. Kijken of zij weten waar André Rieu vandaan komt. En hoe de Nederlandse koningin heet. En of ze kunnen raden dat Acquoy in Nederland ligt en Blaringhem in Frankrijk.



8 opmerkingen:

  1. Dat je uit Leiden komt, maar het lezen van je stukjes nog aardiger. Waar in de Sleutelstad.

    Wim Bavelaar, geboren en getogen in Leiden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iets te snel getikt. Dat je uit Leiden komt, maakt het lezen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook in Utrecht en Baarn gewoond. Krijg ik nu meer fans? :-)
    Wim, ik woonde aan de Telderskade (Leiden zuid-west). Et toi?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, welk nummer??? Wij woonden tot onze emigratie aan de Telderskade op nummer 24.
    En nu in de Bourgogne, heerlijk!
    hartelijke groet,
    Joke Keja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op nummer 20! Zou er iets in het water hebben gezeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Chloor??? net zoals in ons drinkwater hier, niet te z..... onze honden weigeren het tenminste te drinken, die verdrogen nog liever. Of wijn, om ons alvast 'Frans' te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het water in Leiden was vroeger heel vies ja. Hier hadden we tot voor kort perfect water, uit een bron elders in de gemeente, nu voegen ze er héél veel chloor aan toe; we gebruiken een filter, ook voor de kat.

    BeantwoordenVerwijderen