dinsdag 22 januari 2013

Beleg


We proberen te integreren, echt waar. We eten tussen de middag warm, we kijken 's avonds naar het nieuws op France2, we lachen om Jamel Debbouze en spelen 's zomers pétanque. Maar er zijn van die Nederlandse dingen waar we op de een of andere manier niet zonder kunnen. 

Het zit kennelijk in de genen. Zoonlief verliet Nederland toen hij vijf was,  kokosbrood is twaalf jaar na dato nog steeds zijn favoriete broodbeleg. Ikzelf kom niet graag zonder pindakaas te zitten. Roger is van de sambal. Gedrieën nuttigen we ook graag satésaus. En die schenkstroop is voor de pannekoeken; wij houden niet zo van de crèpes met nutella die ze hier veel eten.

We nemen dit soort producten mee als we een keer in Nederland zijn; vaak is dat niet, we hebben regelmatig een cold turkey.  We zouden alles via internet kunnen bestellen -  alles is te krijgen via bijvoorbeeld pronki.com, appiehein.com of boodschappenuitholland.nl - maar dat vinden we dan weer een stap te ver gaan. Want laten we wel wezen, aan broodbeleg komen we niets te kort hier. Vijf soorten Roquefort, twintig merken Camembert, drie soorten schapenkaas, honger hoeven we niet te lijden.

We zouden er ook voor kunnen kiezen tweemaal per dag te koken, net als de Fransen. Mijn vriendinnen zijn jaloers dat ik slechts een keer per dag achter de vuren sta; zij koken 's avonds nog een keer. Als ik zeg dat zij 's avonds net als ik brood kunnen eten  kijken ze me meewarig aan. Net zo goed als ik mij er niet toe kan zetten twee keer te koken, kunnen zij er niet mee ophouden. We zijn allemaal cultureel belast...




2 opmerkingen:

  1. Dag Joep
    Wij wonen in de stad en zijn een oude boerderij in Frankrijk aan het opknappen. Op die manier vluchten wij soms de stad uit voor wat rust. Onze buurvrouw in Frankrijk is ook jaloers dat ik maar 1 keer per dag hoef te koken. Ook hebben wij geen vaste tijden voor de maaltijden en eten wij wanneer wij honger hebben. Dat is bij hun echt niet mogelijk. Zij eten 's middags warm en 's avonds (vaak restjes) warm. Onze buurman heeft medelijden met ons omdat wij maar 1 keer warm eten :-).
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eén keer per dag warm eten is natuurlijk ook wel erg zielig ;)
      Wij eten wel op vaste Franse tijden, anders gaan wij net aan tafel als de buurman zijn débroussailleuse aanzet.

      Verwijderen