dinsdag 15 januari 2013

Contrôle technique

Het was vandaag zover, mijn Dyane ging naar de APK, de Contrôle Technique. Ik vind het altijd een beetje zielig om te zien hoe auto's worden mishandeld op de rolbank. En ga het liefst even elders koffie drinken, maar om foto's te maken moest ik vandaag blijven. En zag hoe er een thermometer aan de uitlaat werd gehangen. Ach gut. Ze vond er niks aan, haar achterlichten gingen spontaan branden van nukkigheid.


Gelukkig hoeft deze controle in Frankrijk maar eens in de twee jaar. En elke twee jaar wordt mijn nu bijna dertig jaar oude Citroën goedgekeurd. Op het keuringsrapport staat altijd wel een lijstje van gebreken dat ik moet laten repareren voor de volgende controle. Mijn garagehouder zegt steevast 'nee joh, die dingen zijn helemaal niet belangrijk'. En na twee jaar gaat de Dyane  weer naar de controle, waarbij ik vooraf kan voorspellen wat er op het lijstje défauts à corriger sans contre-visite zal staan.

Er is iets met de handrem - daar kan ik niks aan doen hoor, zegt mijn garagehouder elke keer - een dimlicht is te laag afgesteld (al vele jaren), en er is een 'jeu mineur rotule'. Vraag me niet wat dat is. Ik heb het geweten, toen ik hoorde dat ik het niet hoef te laten repareren vergat ik meteen weer wat het was.

En als ik nu wel onderdelen moet laten vervangen? Geen probleem, ze zijn volop te koop. Tien jaar geleden wisten we alleen niet waar, Franse bedrijven zaten nog niet op internet, tegenwoordig vinden we op het net  alles wat we nodig hebben. Zoals een nieuw dak; de vorige had allemaal gaten na een hagelbui.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten