zondag 13 januari 2013

Soirée copines

Mijn vriendinnen wisten niet hoe het Nederlandse koningshuis heet of wie Maxima Zorreguieta is. De naam Beatrix leverde al problemen op. 'Le nom de la reine de Pays-Bas? Victoria?' Voor tussen de gerechten door had ik voor mijn soirée copines gisteravond een Nederland-Frankrijk quiz bedacht.

De vriendinnen namen de vragen serieuzer dan ik had verwacht, iedereen ging voor de hoofdprijs, een kroontje. Niet dat de vragen daardoor beter werden beantwoord, het buitenland bestaat hier niet. Is Heineken Nederlands? Echt waar? En Philips ook? Ze stonden er echt van te kijken. Zelfs René Froger werd geconfisceerd. Dave dan weer niet, die is hier veel op televisie en koketteert met zijn accent. De plaatsnamen leverden ook hoofdbrekens op; in noord-Frankrijk zijn gemeenten met namen als Hondschoote. En als daar dan Voorschoten onder staat, wordt het gokken welk dorp in welk land ligt. Mijn geboorteplaats Leiden lag gisteravond vrij vaak in Frankrijk, Texel wilden ze allemaal hebben.

Lach ik mijn vriendinnen uit? Ik zou niet durven. Het zijn ten slotte vriendinnen. Ze hebben mij in hun midden geadopteerd, terwijl ik nog steeds hakkel-takkel in het Frans. En gisteren kregen ze allemaal weer rare dingen te eten. De worstenbroodjes en belegen Stolwijker bij het apéritif vielen in goede aarde. Van het roggenbrood dachten ze dat het gefermenteerde champignons waren. En vonden het niet lekker. De snert met rookworst wel trouwens. Eén copine die bijna niks eet wilde zelfs een tweede bord.

Daarna volgden de boerenkool en hutspot met klapstuk. Ik vertelde er een verhaal bij over Leidens Ontzet en iedereen schepte enthousiast op. Gerechten uit 'oma's tijd'  - of uit 1574 - doen het goed hier. De kaas sloeg ik over als nagerecht, want niet-Nederlands, ik ging meteen over op de Hollandse appeltaart. Het was best een grote appeltaart, er bleef één klein puntje over voor man en kind. Een van de vriendinnen wilde geen taart, ze houdt niet van kaneel. Zij opteerde voor een boterham met pindakaas. Sinds zij bij mij satehsaus heeft geproefd liggen de woorden beurre de cacahouète haar voor in de mond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten