woensdag 2 januari 2013

Galette des rois

Een paar van onze fèves
 Ooit bijna een stuk kies kwijtgeraakt aan een stuk taart? Mijn man wel. Onze eerste winter in de Corrèze kocht ik een galette des rois bij de bakker. Er zat een papieren kroon bij de taart, hoe grappig.

 's Middags namen we allemaal en stuk en Roger beet op iets hards. Het was eerst niet goed te zien, het was een witachtig ding, even dachten we dat zijn kies was afgebroken. Het bleek een porceleinen schelp. Bizar. Wie doet er nou zoiets in een taart!

Fransen. Die doen dat in een galette des rois. Dat hoort. Wisten wij veel. Ik zei de volgende dag nog tegen de bakker dat ze iets was kwijtgeraakt. Ze hoorde mij zeer beleefd aan. Toen ik weg was zal ze over de grond hebben gerold van het lachen.

Op 6 januari is het Driekoningen en ter gelegenheid daarvan eet iedereen een galette des rois. Er zit één porceleinen beeldje in, de fève. Degene die de fève heeft is de koning en krijgt de kroon.

De galettes liggen tussen half december en half januari in de winkel, weinigen beperken zich tot Driekoningen. Het is onder kinderen natuurlijk een sport om zoveel mogelijk fèves te verzamelen. Sommige volwassenen sparen deze beeldjes ook, het verzamelen heet favophilie. Bakkers maken speciale series, supermarkten verkopen galettes met disneyfiguren of asterix-poppetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten