vrijdag 15 februari 2013

Paardenvlees

Een van de troetelpaarden van de buren
Nu woon ik toch al twaalf jaar in Frankrijk, ik heb nog nooit paardenvlees in de schappen gezien. U denkt: dan let je niet goed op.

Maar ik heb wel ander vlees zien liggen: tripes, varkenspoten, lamspootjes omwikkeld met lamspens, kippenhartjes, foie gras, andouillettes, nieren, hersenen, tongen, elk onderdeel van koe, schaap, varken, kip en eend heb ik weleens in de vitrine gezien.

Om maar niet te spreken van de levende krabben, langousten en de oesters bij de visafdeling. Laatst bij de Chinees in Brive zag ik voor het eerst kikkerbillen.

Kortom, Fransen eten alles. Behalve paardenvlees. Een vriendin van me zei dat er misschien in de stad nog een paardenslager is, ze wist het niet zeker. Volgens haar worden paarden niet gegeten, omdat ze worden gezien als gezelschapsdier. En zeker hier in de buurt; Pompadour is vijftien kilometer verderop, daar is een Haras, een Nationale Stoeterij. Het paard van Jacques Chirac staat er, gekregen van de president van Algerije.

Of zou deze volbloed ook zijn weg hebben gevonden in de lasagna van Findus? Nu weet ik waarom ik nooit paardenvlees heb zien liggen: ze hebben het gewoon verstopt.

9 opmerkingen:

  1. In het zuiden (omgeving montpellier) volop n de supermarkten, gewoon een schap tussen kalfs en bief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons in de Vendee ook gewoon een apart schapje in de super en op de de markten van Fontenay le Comte en Bressuire staat nog een echte paardenslager. Hij verkoopt "Cheval du Pays", erg lekker vlees.
    Toen we nog in Amsterdam woonden, aten we regelmatig bij Piet de Leeuw, prima (paarden) biefstuk.
    Groet Adriaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adriaan, wist je dat toen ook al dat het paardenvlees was bij Piet?? Dat is toch diegene die gisteren in de volkskrant toegegeven heeft dat hij dat al tientallen jaren serveert en eigenlijk niet openlijk zegt dat het paardenvlees is. Ik snap de ophef niet zo hierover , zolang het maar op het etiket staat wat het is, daar moet niet mee gesjoemeld worden, maar er is op zich niets mis met paardenvlees

      Verwijderen
  3. Het doet me toch altijd denken aan De Paardevleeseters van Ward Ruyslinck ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Objat,Corréze,is er zondag's een "boucherie chevaline" op de markt en bij de Simply in Terrason verkopen ze het ook regelmatig,alleen de laatste tijd niet! ik weet niet waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kom vaak op de markt in Objat, ik heb er nog nooit een paardenslager gezien. In de buurt van de visboer misschien? Daar spoed ik mij altijd zo snel mogelijk langs zonder op of om te kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. boucherie chevaline aux trois galops la Mijale 19240 Saint-Viance.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kopen paardenvlees op de markt in Lalinde en LeClerc in Perigueux verkoopt het ook.

    BeantwoordenVerwijderen