vrijdag 8 februari 2013

Musique

U en ik wonen op een andere planeet. Vanavond is de uitreiking van de Victoires de la Musique, van de meeste Franse artiesten heeft u waarschijnlijk nog nooit gehoord. Van Céline Dion wel ja, maar dat is valsspelen, zij komt uit Québec.

Voor de grap keek ik vanochtend bij de supermarkt naar de cd toppers van dit moment. Op 1 staat Calogéro met de groep Circus. Ik heb een zwak voor Calogéro; bij de meeste Franse zangers gaat het alleen om de tekst, bij Calogéro is de melodie ook een feest. De nummers  Face à la Mer (met rapper Passi) en En apesanteur vervelen mij nooit.

Op nummer 2 staat Sexion d'Assaut, een rap-groep. Zowaar gevolgd door het Brits-Ierse bandje, One Direction. Een niet-Franse groep ? Hoe zijn die vijf jongens in hemelsnaam in deze vitrine terecht gekomen? Op 4 zijn we weer terug in l'Hexagone met een live cd van Jean-Louis Aubert (de vroegere zanger van Téléphone). Op 5 'Francis Cabrel  adapte et chante Bob Dylan'. Een Franse zanger die nummers van Dylan bewerkt en zingt. Klinkt angstaanjagend.

We hebben nog een paar cd's te gaan.  Op 6 vinden we een live cd van Coldplay - ook in Frankrijk niet te stuiten - en op 7 Zumba fitness (een hele rage hier); op 8 de cd 2nd Law van Muse. Die kreeg ik laatst van de copines (te samen met de autobiografie van Dave...).  Johnny Hallyday doet op nummer 9 nog steeds een beetje mee, net voor de zangeressen Rihanna en Nolwenn Leroy (zij won in 2002 de Franse Star Academy, haar vierde cd Bretonne had vorig jaar een ongekend succes). Ik zag Leroy een aantal jaren geleden in het voorprogramma van Pascal Obispo; ze zou in Nederland vermoedelijk geen hoge ogen gooien.

Het Franse gehalte hield nog niet op bij de super. De resterende cd's waren allemaal francophone: M, Garou, Michel Sardou en Florent Pagny. Vind ik dat erg? Nou nee, als ik wat anders wil dan koop ik dat op internet. Maar verbazingwekkend blijft het wel.

Mocht u niet eeuwig in Aznavour, Trenet en Bécaud willen blijven hangen, luister eens op deezer.com naar deze of gene Franse zanger(es). Misschien hoort u wel iets leuks. Zelfs mijn zoon luistert weleens Frans, in zijn geval naar Shaka Ponk. 

5 opmerkingen:

  1. Hoi Joep,
    Mijn zoon en dochter luisteren heel graag naar Sexion d'assaut en bijvoorbeeld ook Starflam. En van Francis Cabrel kan ik je Samedi soir sur la terre aanraden: die heb ik helemaal suf geluisterd. Of Noir Desir (ook al is Bertrand Cantat dan uit de gratie gevallen...) En van bretonnen: Denez Prigent. En natuurlijk lest best: Yann Tiersen. In Frankrijk wordt veel goede muziek gemaakt, maar je moet het wel zoeken want op de radio zul je het niet kunnen vinden.
    Groetjes
    Tom
    http://www.youtube.com/watch?v=NrgcRvBJYBE

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij is Cantat helemaal niet uit de gratie ;) Ik heb Le Vent nous portera op de computer staan, ik vind het een geweldig nummer. Prigent en Tiersen ken ik niet, ik zal ze opzoeken. Ken jij Eiffel? Heel goed; hebben samen met Cantat een nummer opgenomen een jaar of twee geleden (en hebben een album uitgebracht)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yann Tiersen is van de muziek bij Amelie Poulain. En ik bedoelde bij Cantat natuurlijk het verhaal rond Marie Trintignant: als je dat niet kent dan moet je maar eens googlen op die naam, dan zal veel duidelijk worden.
    groetjes
    tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wel wat Cantat gedaan heeft, maar hij heeft zijn straf gehad, daar ben ik wel klaar mee. Van mij mag hij optreden als hij zin heeft.

      Verwijderen
  4. Ja, je hebt gelijk. Deze vind ik ook erg mooi.
    https://www.youtube.com/watch?v=RbVf8l9wzls
    groetjes
    tom

    BeantwoordenVerwijderen