Het modewoord van deze maand:
compétitivité. Bijna niet uit te spreken, ik weet het. Het betekent
concurrentiepositie. Het gaat in Frankrijk niet goed met deze
compétitivité. Franse produkten zijn niet gewild in het buitenland.
Iedereen zegt dat dat komt doordat werknemers te duur zijn. Als de
kosten omlaag gaan, gaat het land een gouden toekomst tegemoet.
Maar misschien ligt het niet aan de
Franse produkten, maar aan de Franse manier van zakendoen.
Frankrijk heeft de TGV, Dassault, de
technische know-how is enorm. Maar het land raakt zijn spullen niet
kwijt aan het buitenland. Bedrijven zijn zo flexibel als plaatstaal.
Het zou handig zijn voor de export
wanneer mensen in een bedrijf een woordje over de grens zouden
spreken; Engels of zo, ik noem maar een dwarsstraat. Het zou ook
praktisch zijn wanneer emails worden beantwoord.
Een telefonisch 'Je vous tiens au courant' - ik houd u op de hoogte -
is synoniem voor 'ik laat niets meer van mij horen'.
De klant is koning is hier een onbekend
fenomeen. Een klant moet zich vereerd voelen dat hij spullen màg
kopen. Als hij al de kans krijgt. Een paar kleine
praktijkvoorbeelden.
Mijn echtgenoot wilde drie
houtbewerkingsmachines kopen. Bij een bedrijf in Brive had de
vertegenwoordiger op dat moment geen tijd. "Ik bel u", zei
hij. Nooit gedaan natuurlijk, dat spreekt voor zich. Andere Franse
bedrijven, reageerden ook niet, de machines zijn uiteindelijk uit
Duitsland en Oostenrijk gekomen.
Met die machines wordt hout bewerkt.
Hout, dat ook aangeschaft moet worden. Een firma in de Dordogne verkoopt droog eiken. Als de chef er is ten minste. Wanneer hij een
afspraak buiten de deur heeft, worden geen zaken gedaan en is de reis
voor niks. "Wat het kost? Dat weet ik niet, komt u morgen terug,
dan is de baas er".
Een uitzondering zegt u? Wijnboeren in
de Bordeaux klaagden een aantal jaren geleden steen en been dat
hun wijn niet goed verkocht. Nederlanders, Engelsen en Chinezen namen
wijngaarden over, hun châteaux doen wel goede zaken. Zelfde wijn,
andere verkoper.
Fransen willen hun waren helemaal niet
verkopen. Ze waken over hun produkten of het hun kindjes zijn. En
zullen geen stap harder lopen. Komt u naar ons, wij komen niet naar
u. Het is geen kwestie van kosten, het is een kwestie van
mentaliteit.
Oftewel geen woorden maar daden ! Mooi stukje Joep.
BeantwoordenVerwijderenDaar is zelfs een spreekwoord voor:
BeantwoordenVerwijderenLe client est roi, mais le patron est Dieu...
Dat verklaart een hoop!
Verwijderen